חיפוש מוזאונים

שימור
מיכאל מגן

הסדנה התקיימה באתר הנקרא  "הווילה" של מכון גטי ממוקמת באזור מליבו  קרוב לכביש החוף האוקיאנוס השקט בלוס אנג'לס (תמונה מס'1 –וילה גטי). סדנה זו היא השנייה במספר  העוסקת בחמר צילומי במסגרת  תכניות השימור השנתית של מכון גטי. בסדנה השתתפו 23 אנשים מרחבי העולם רובם ככולם אנשי שימור (תמונה מס' 2 – צילום קבוצתי),  ממוזאונים ומארגונים פרטיים העוסקים בצורה פעילה בשימור חמר צילומי. ההרצאות והסדנה המעשית הועברו ע"י  Sylvie Pénichon שהיא גם המחברת של הספר Twentieth Century Color Photographs  שיצא בהוצאת גטי.  להמשך קריאה, נא הקישו כאן

ילנה ליבמן

בכינוס ה-24 מטעם איקו"ם שהתקיים השנה במילאנו, השתתפתי בעיקר בישיבות של הוועדה המקצועית לשימור ICOM-CC.

תכנית הכינוס הייתה אינטנסיבית מאוד, בנוסף לנושאים כלליים ואקטואליים עבורנו - ביטחון ומאבק בטרור - היו גם נושאים יותר ספציפיים כמו שימור, הכנה לתערוכות והובלת חפצים למוזאונים. כדי להמשיך ולקרוא, נא הקישו כאן

נעה כהנר מקמנוס

השתתפות בסדנה לשימור צילומים בהנחיית משמר צילום awain Weaver

הסדנה התקיימה ב 24-21 באוקטובר 2013

השתתפותי בסדנה התאפשרה על-ידי התמיכה הנדיבה של איקום ואיגוד המוזאונים הישראלי, וכן בסיוע מכון שפילמן לצילום. הסדנה התקיימה בסן-מרינו שבאזור לוס-אנג'לס, במעבדת השימור של ספריית הנטינגטון, הנמצאת במרכזו של מתחם תרבות, מחקר וחינוך אשר הוקם בראשית המאה ה-20 ונקרא:

Huntington Library, Art Collections and Botanical Gardens.

הסדנה תוכננה כהדרכה מעשית בנושא שימור של צילומים עבור מומחים לשימור נייר. המטרה מאחורי הסדנה, הראשונה מסוגה, היא הנחיה של עוסקים במקצוע שימור נייר במתן טיפול משמר נכון לצילומים הנמצאים תחת אחריותם וטיפולם. המשתתפים בסדנה היו משמרי נייר העובדים בספריות, ארכיונים ומוזיאונים שונים, וכן במגזר הפרטי. לכולם ניסיון רב בשימור אוספים המכילים פריטי נייר – אמנות, מסמכים וספרים, אך נדרשים כחלק מעבודתם לדאוג גם לפריטי צילום.

יש להסביר כי שימור צילומים היא דיסציפלינה נפרדת משימור נייר, אך מכיוון שאוספי צילום ונייר לרוב משולבים ומאוחסנים יחד, משמרי נייר לעיתים קרובות ממונים על הטיפול בצילומים. ישנן השקות מסוימות בין דרכי הטיפול בצילומים וניירות, אולם מבחינות רבות צילומים הם אובייקטים אחרים עם תהליכי ההתיישנות ורגישות מורכבים וייחודיים בהתאם למבנה הכימי המורכב שלהם. הגישה בה נוקטים רוב משמרי הנייר כאשר נדרשים לשמר צילומים היא ביצוע פעולות שימור מונע (Preservation) אשר מעכבים או מונעים את הנזקים הצפויים.

הייחודיות של הסדנה לעומת סדנאות וקורסים קצרים אחרים היא שהתמקדה לא רק בהיבטים של מניעה אלא באופן משמעותי בהדרכה בביצוע פעולות שימור כגון:

-       שיטות יבשות ו"רטובות" להסרת לכלוך מפני השטח של צילומים

-       שיטות להבהרת כתמים בצילומי "שחור-לבן"

-       שיטות להפרדה והדבקה של צילומים לגב

-       שיטות להפרדת צילומים אשר נדבקו בחזיתם לזכוכית

-       שיטות לאיחוי שברים וקילופים של שכבת אמולסיה בהדפסות ג'לטין

-       שיטות להשלמת חוסרים באמולסיה והשלמות צבע

מלבד החלקים המעשיים של הסדנה, מידע רב הועבר בהרצאות ומצגות בהן ניתנו רקע תיאורטי והסברים כימיים הרלוונטיים להבנת תהליכי ההתיישנות של צילומים מסוגים שונים ומתקופות שונות. התהליכים הכימיים המתרחשים בטיפולים עצמם נידונו אף הם, עם דגש משמעותי על הסיכונים לשלמות הדימוי המודפס והזהירות הרבה הננקטת לפני כל פעולה.

כמו בכל מפגש בנושא שימור, חלק בלתי מבוטל מהזמן הוקדש לדיונים אתיים, והתקיימו שיחות ערות בין המשתתפים בנושאים אתיים ופרקטיים. כל אחד העלה סוגיות ממקום עבודתו או מניסיונות העבר והדיונים הללו היו פוריים ומעניינים, כמו גם המפגש עם טכניקות עבודה שונות ואף חומרים וכלי עבודה ייחודיים.

לסיום, הסדנה סיפקה מענה מצוין לצרכים המקצועיים שלי ולצרכים של אוספים וצילומים אשר אני פוגשת בתחום עיסוקי. מלבד למידה והתנסות מעשית, חזרתי עם קלסר גדול המכיל הרצאות, מאמרים, דוגמאות של חומרים ושל טכניקות שביצעתי במהלך הארבעה ימים העמוסים.

עוד המלצות בנוגע לשימור צילומים בקישור שלהלן:

http://www.israelalbum.org.il/media/9846/______________________.pdf

נעה כהנר מקמנוס,  דצמבר 2013

פנינה שור

לצפייה במצגת נא להקיש

כאן