דוח נסיעה לכינוס הוועדה המקצועית לבתים היסטוריים DEMHIST, אוקטובר 2011

אילת ליבר

פורום DEMHIST באיקו"ם  מאגד מוזאונים בבתים היסטוריים ברחבי העולם. מטבע הדברים, הרבה מן המשותף יש למוזאונים השוכנים בבתים היסטוריים.

מדובר בדרך כלל במוזאונים קטנים יחסית, המוקדשים לדמות היסטורית מרכזית או לנושא ספציפי ממוקד. נושא השימור הינו נושא מהותי ומרכזי בפעילות הבית ההיסטורי הבא לידי ביטוי בצוות המקצועי , במשאבים ובתקציב .

בשנת 2006, עת הגעתי לנהל את פרויקט השיפוץ בבית עגנון הצטרפתי לפורום ואני מוצאת דרכו מידע רב, רעיונות והשראה לעבודתי בבית עגנון.

הפרסום  המוקדם אודות הכינוס באוקטובר עורר את סקרנותי, כיוון שהנושא המרכזי,

"catching the spirit", עסק בחוויה הכוללת של המבקר בבית ההיסטורי, והציע דיון

בשאלת שילובם של אמצעים טכנולוגיים- מדיה ותקשורת חזותית בתוך החלל האותנטי

לשימור.

 במהלך עבודת השימור והשיקום של בית עגנון התמודדתי לא אחת עם סוגיות אלה- כיצד ניתן לשמר את החוויה האינטימית- אותנטית של בית משפחה צנוע משנות השלושים של המאה העשרים- ויחד עם זה להגיש למבקר מידע ויזואלי עכשווי ,רלבנטי ומעודכן.

העיר אנטוורפן אירחה את הכינוס, שהתקיים בבניין מרכזי בעיר-  בניין KBC גורד השחקים הראשון באירופה כולה.

 

יום שני .17.10.11

 דברי פתיחה וברכות של מארגני הכנס. רעיון יפה: מחלקים מתנות למארגנים, מוצרים של מוזיאונים מקומיים.

 1.הרצאת הפתיחה של הכנס, ביום שני 17.10 , הייתה שלpeter greenaway , במאי בריטי מפורסם, אשר הציג את עבודותיו העוסקות באנימציה /ווידאו- ארט ליצירות אמנות מפורסמות כגון "משמר הלילה" ו"הסעודה האחרונה". גרינוואי העלה את השאלה, שעוררה דיון סוחף-

האם לא מרשים ומעניין יותר לצפות בסרטים שלו אשר מעצימים את כוחה של היצירה, "משחקים" איתה ומקנים לה ערך מוסף מאשר "סתם" לבהות ביצירה המקורית התלויה במוזאון.

 2. peter van mensch מהולנד  הרצה על נושא איסוף החפצים/אובייקטים ומשמעותו במוזאון המודרני.

האם נוכחותה של תצוגה דידקטית משוכללת מייתרת את החפצים?  האם יש להמשיך ולאגור חפצים כאשר יותר ויותר שטחי תצוגה של הבית ההיסטורי, הקטן גם כך בדרך כלל מפונים לטובת מסכי וידאו גדולים?

הדובר הנו פרופ' להיסטוריה ותרבות באקדמיה של הולנד והרצאתו הייתה מרתקת כיוון שהציע לאוצרים להתייחס לחפצים כאל טקסט שיש לערוך ולקרוא נכון, כלומר לתת להם משמעות ודגשים על ידי הקשרים נכונים- תוספות כגון תצלומי ענק,תאורה דרמטית, מוסיקה, קטעי שמע וכו'.

 3. maria de jesus monge  מפורטוגל הביאה פרזנטציה המתארת בית היסטורי של משפחת אצולה/מלוכה מפורטוגל- וילה ויסקוזה, המנוהל באופן פרטי לגמרי על ידי המשפחה אשר מעסיקה אוצרים ואנשי מקצוע. הבית מפואר ביותר והתצוגה בו די שמרנית בגישתה, אך ניתן להתרשם מהפעילות התרבותית הענפה שהם מציעים לקהל- סיורים מודרכים, קונצרטים ומסיבות ברוח התקופה.

4. Antonio ponte מפוטוגל , ד"ר למוזאולוגיה מאוניברסיטת ליסבון ומנהל של ארמון דוקאל בפורטוגל הציג מוזיאון ממשלתי אשר ממוקם בארמון היסטורי.טענתו היא שהמוזאולוגיה העכשווית חייבת להשתמש בכלים הטכנולוגיים החדישים ביותר ולשנות את גישתה השמרנית לתצוגות המסורתיות, תהליך שהוא מנסה להוביל במוזיאון אותו הוא מנהל, באיטיות רבה ובזהירות כדי להרגיל את מקבלי ההחלטות בממסד הפורטוגלי.

 

מושב אחה"צ:

5. sien design מבלגיה דיברו על מושג הזיכרון ומשמעותו במוזיאולוגיה המעשית. הרצאה פילוסופית מאוד אך מהנה ביותר ומעוררת למחשבה- על תפקידו של האוצר בעיצוב חווית הזיכרון, על משמעות הזכירה, האם אנו כאוצרים אכן מצליחים במשימתנו , האם יש מספיק מחקרים בתחום זה ומדוע קשה כל כך למדוד את העניין מבחינה מחקרית.

  6. hedvig mardh משוודיה דיבר על אפשרויות שונות "להחייאת" הבית ההיסטורי ובין השאר על הסיור המודרך וחשיבותו, וכן על האופנים השונים בהם ניתן להתייחס לסיור המודרך בבית ההיסטורי. הרצאה מאוד פרקטית ומלמדת אשר שולבה בדוגמאות מבתים היסטוריים שונים ברחבי שוודיה.

לאחר מכן התקיים דיון בנושאים השונים אשר עלו במהלך היום.

 

סיור אחה"צ:

 Palace on the meir – ארמון מן המאה- 18 אשר שימש את שליטי העיר. הארמון שומר ושוחזר להפליא אחרי שנפגע במלחה"ע השניה, והוא מכיל אוצרות אמנות רבים ואולמות לאירועים. במקום גם פועל מפעל שוקולד משובח אשר מאפשר הצצה לתהליך ההכנה של השוקולד הבלגי הידוע וכן חנות שוקולד מעוצבת.

אירוע ערב:

קבלת פנים ב-city hall  של אנטוורפן, שגם הוא  מבנה מרשים מן המאה ה-18.

 

 יום שלישי 18.10.11:

 מושב בוקר- המוזיאון כבמת תיאטרון

  1. Yves schoonjas מבלגיה  הציג את הנושא המרכזי. כיצד ניתן להפוך את המוזיאון בבית ההיסטורי לתפאורת רקע להתרחשות נוספת. לאו דווקא תיאטרלית. יכול להיות תצוגה מתחלפת אשר "משתלבת" בקיים. אפשר להזמין אמן עכשווי או קבוצת אמנים "להתייחס" לתצוגה העכשווית. מראה דוגמאות לכך ממקומות שונים בעולם.
  2. David milne מאנגליה הראה דוגמא לסיפורו של בית היסטורי ב- spitalfield אשר משמר את אורח החיים במאה ה-19 בצורה תיאטרלית אך מלאת חיים. אוכל אמיתי, יין, ריחות המטבח. המצעים סתורים, נראה כאילו בעלי הבית "עזבו" ברגע זה או שישובו בעוד שנייה. מצריך עלויות תחזוקה גבוהות ביותר אך מספרי המבקרים הגבוהים ממנים את העלויות.יש ביקוש רב, רשימות המתנה לביקור במוזיאון.

3. Nicholas smith מאנגליה גם הוא הראה לנושא זה מהמוזיאון של strawberry hill שם מתמודדים עם הנושא של שילוב תיאטרון ואמצעים תיאטרליים בחללי המצודה/ארמון המקוריים.  בשנים האחרונות הדגש בפעילות המקום היא על האירועים והאמצעים התיאטרליים ועל הפעלת הקהל בכל האירועים, למרות שלא תמיד זה עולה בקנה אחד עם צרכי התצוגה.

 

מושב צהריים:

  1. Mario marchisella מצ'ילה  - פרזנטציה של וידאו ארט אמנותי  מוסיקלי המוצג ב- vila langmatt  , מוזיאון בבית היסטורי  משנת 1900. המציג הינו המלחין ומעבד של היצירה, אשר הותאמה במיוחד לתצוגה בבית ההיסטורי ומשתמשת גם בקול וגם במשחקי אור וצבע המשתלבים/ משתלטים על התצוגה כולה. חוויה מיוחדת בהחלט,  דוגמא ייחודית ושונה מכל מה שהוצג עד כה.
  2. Conny bogaard מארה"ב- המוזיאון ההיסטורי כמרכז לאמנות בין- תחומית: מוסיקה, תיאטרון, אמנות פלסטית, היסטוריה וספרות. אין להסתפק בהצגת אספקט אחד צר של תקופה ואובייקטים אלא להרחיב את העיסוק לכל התחומים הרלוונטיים הנוגעים ולמצוא דרכים לשלבם בתצוגה.
  3. John barnes אנגליה- the enchanted palace . דוגמא לתצוגה בעקבות דמויות מפתח מן העבר אשר השתכנו בארמון זה. הגיבורים המרכזיים, המשרתת, הגנן,הטבח והשומר. באמצעים קולנועיים המשולבים בתפאורה מרשימה מגלים המבקרים את סיפורו של הארמון , התככים והמזימות ושאר הפרטים ההיסטוריים על ידי מפגש עם הדמויות בגודל 1:1 ובאמצעים טכנולוגיים מרשימים. עשוי יפה מאוד.

מושב אחר הצה ריים  פרזנטציות:

  1. Ana cristina carvalho- ברזיל דוגמא למוזיאון היסטורי בברזיל, מאוד שמרני, אין אמצעים טכנולוגיים, אוסף מרשים של חפצים.
  2. Heinz buri- דנמרק: סיורים מודרכים תיאטרליים וקמפיין פרסומי יוצא דופן במוזיאון היסטורי בדנמרק.
  3. אילת ליבר- ירושלים: בית עגנון כדוגמא למוזיאון ספרותי, כמעט נטול חפצים.

ההתמודדות עם הצגת יצירה ספרותית במוזיאון. מצ"ב הפרוט.

 

  1. Mauricio Vicente ferreira- ברזיל-  the imperial museum .מוזיאון להיסטוריה אשר מתמודד עם הצגת ההיסטוריה של המדינה לצד התמקדות מקומית.

10. Jorien jas – הולנד: מוזיאון היסטורי הממוקם בטירה עתיקה ומשתמש בטכנולוגיה ומולטימדיה ללא חפצים כלל. כל המידע הכולל צילומים , סרטים וטקסטים מוקרן ישירות על גבי קירות המצודה המקוריים.

    12.elsa rodrigues – פורטוגל:בית היסטורי של  dues de joao  משורר פוטוגזי      בליסבון המקיים פעילות תרבותית עניפה: ערבי קריאת שירה, סדנאות כתיבה, פעילות חינוכית לילדים ונוער בנושאי ספרות ושירה. די דומה לבית עגנון, רק גדול ומפואר הרבה יותר...

 

יום רביעי 19.10.11:

 

סיורים באנטוורפן:

  1. Rubens house – סיור מודרך במוזיאון רובנס, בביתו ההיסטורי של הצייר הבלגי, אשר הפך למוזיאון. במוזיאון 32 חדרים אשר מכילים את מיטב הציורים של פול רובנס, אמן הדיוקנאות. הסיור מקיף ומקצועי עם דגש על עבודות השימור שנעשו במבנה וכן שימור הציורים והאוסף.
  2. סיור ב MUSEUM PLANTIN- MORETUS – מוזיאון מקסים ומרהיב במיוחד אשר מוקדש לנושא הדפוס. במבנה היסטורי שוכן מוזיאון שלם המציג מכונות דפוס ושיטות הדפסה עתיקות לצד עותקי דפוס של כתבים מהמאות 16 ן 17 וביניהם גם בעברית ספרי תנ"ך, הגדות פסח ועוד. מוזיאון מרגש ביותר, אחד היפים שראיתי אי פעם.
  3. סיור ב- rockox house  בית היסטורי מן המאה ה-16 אשר עבר גלגולים ובעלים  אך שומר ומציג את אורח החים הבלגי במאות הקודמות

-סיום-

 

לסיכום: כינוס ממוקד, מועיל ומפרה ביותר, חשוב בעיקר לעוסקים במוזאונים בבתים היסטוריים. בהחלט ארצה לארגן ולארח בעתיד כינוס מסוג זה בארץ , בשיתוף איגוד המוזאונים ואיקו"ם ישראל והמועצה לשימור אתרים .