איור: רחלי שלו

משחקים והפעלות לילדים מול מוצגים ארכאולוגיים הם דרך טובה לעורר ולדובב הן את המוצגים והן את הילדים. משימה פשוטה ויצירתית יכולה להאריך את זמן הצפייה, לחדד את יכולת ההתבוננות, לסקרן ולעודד חקר וגילוי. המינון בין הקניית ידע למלאכת גילוי ופענוח עצמאית הוא סוד העניין. ההפעלות הבאות מתאימות לילדי גן עד כיתה ב'.

משחק פנטומימה: אחד הילדים בוחר חפץ מהתצוגה ומציג את השימוש בו, ועל הקבוצה לנחש באיזה חפץ מדובר. באמצעות ההפעלה יכולים הילדים לחקור אילו חפצים שימשו בעבר, לשער למה שימשו ולדון כיצד הם משקפים את התרבות של התקופה.

אז והיום: כל ילד מקבל חפץ בן ימינו ומחפש בתצוגה חפץ מקביל לו מבחינת השימוש. לדוגמה: נורה (של היום) מול כד שמן (מאז) או אייפון מול תבליט מצרי קדום שעליו כתב תמונות. מעניין לחקור אילו מכנים משותפים יש לחפצים מן העבר ולאלו של היום, אם האייקונים על המסך הדיגיטלי שונים בהרבה מכתב החרטומים, ואם הצרכים האנושיים השתנו או שאולי רק הטכנולוגיה.

21 שאלות: תלמיד בוחר את אחד החפצים בתצוגה, ושני תלמידים אחרים מתחרים זה בזה מול הקבוצה על זיהויו. לצורך הזיהוי מותר להם לשאול 21 שאלות שהתשובה עליהן היא רק כן או לא. משחק זה מאמן את הילדים בהתנסחות עניינית וברורה ובתיאור של חפץ חזותי, ואת השומעים הוא מאלץ לשים לב לדקויות ולהבדלים סגנוניים ופונקציונליים בין החפצים.

איור: רחלי שלו

איור: רחלי שלו

צלליות: התלמידים מקבלים איור של קווי המתאר של החפצים בתצוגה ומאתרים את החפץ המתאים לכל מִתאר שבידיהם. בשלב הבא הילדים מאיירים דוגמה חדשה לעיטורים של כל חפץ. ההתבוננות בקווי המתאר של חפץ מבליטה את מאפייני צורתו ויכולה לעורר שאלות על יחסי הגומלין שבין צורה לשימוש. המשך התרגיל מחדד את תשומת לבם של הילדים לקשר שבין מוטיבים קישוטיים ובין הכלי שהם מאיירים. זו גם הזדמנות עבורם להשאיר חותם אישי ועכשווי על חפץ מן העבר.

האנשה: כולם יחד נותנים לחפץ שם אנושי, תכונות, תחביבים, חולשות וכדומה. אפשר לבקש מהילדים לספר את סיפורו של החפץ (מהיכן הגיע, איך נוצר ומה המסעות שעבר מאז) כאילו היו הם החפץ. התרגיל המשעשע יכול לדחוק בתלמידים לחשוב ולשים לב למגוון המאפיינים של החפץ מלבד צורתו, כגון תכונות החומר ותפקידו, ובעיקר אופיו ומשמעותו הסמלית.

קצת אחרת: הנחו את התלמידים לדמיין מה היה קורה אילו היה החפץ עשוי מחומר אחר. מה היה שונה בו אילו היה עשוי ספוג? זכוכית? פלסטיק? פרספקס ורוד זרחני? קלקר? משחק מחשבה המעודד חשיבה יצירתית, ממחיש את הקשר בין חומר לשימושיות ומציב את החפץ כראי לתקופה.

חידה ומתח: משחק משימות נוסח "מצא את המטמון" או סדרת חידות שיש לפענח בעזרת פנס בגלריה חשוכה יוסיפו למפגש עם המוצגים מתח ועניין. החפץ הנבחר יהיה נושא למחקר.

אגף הנוער והחינוך לאמנות, מוזיאון ישראל ירושלים
פלטפורמה - כתב עת לחינוך מוזיאלי | ינואר 2013

77